Kirsu edellä | Koiravaruste.fi -blogi
Asiakaspalvelu 0400 551 110 (ark. klo 10–17)

Kirsu edellä

Maaliskuun kuulumisia ja ulkoilua

Maaliskuussa on hyvinkin poikkeuksellinen tilanne päällä maailmassa, mutta onneksi vielä saadaan hyvin ulkoilla koirien kanssa. Kaikki kisat ja näyttelyt keväältä on peruttu, joten arki meneekin koko kevään osalta tavallisesti ulkoillen. Inka ei päässyt kisaamaan kertaakaan, mutta näillä mennään. Ensi kaudella sitten. Väliaikaisesti vain tällainen tilanne, kyllä me koirakansa tämä jaksetaan! Eikö niin? Meidän hiihtolomaviikolla ei virukset haitanneet vielä arkea ja nautittiinkin ulkoilusta näin kennelyskän jälkeen. Maaliskuussa juhlittiin myös Moskun synttäreitä sekä eräs eritoten ihanakin asia tapahtui.

ULKOILUSTA NAUTTIMINEN KENNELYSKÄN JÄLKEEN

Kun oltiin kuukausi oltu tauolla ajamisesta, niin olihan se mahtavaa taas päästä liikkumaan kunnolla! Moskulla ja Inkalla on hyvä peruskunto ja annettiin molempien palautua taudista rauhassa, joten päästiin nopeasti kiinni taas perusajojen matkoihin. Lähdettiin nauttimaan hiihtolomasta Kainuun maisemiin ja tottakai Mosku ja Inka pääsivät rekiajolle monta kertaa.

Jee, viimeinkin terveenä! Ei kun menoksi!

Kävimme myös useammalla retkellä porukalla laavuille, joissa pidettiin tauko ruokailuineen ja sitten taas matka jatkui. Parhautta sanoisin!

Mosku ja Inka saivat myös pienen taukoruuan, koska taukoa oli reilusti ja ura oli aika raskas kulkea. Jos talvella lähtee pidemmälle reissulle päiväseltäänkin, niin on hyvä napata myös koiralle pikku purtavaa mukaan. Lumessa kulkeminen saattaa kuluttaa yllättävän paljon energiaa.

Videolla lyhyt kooste meidän yhdestä retkestä Kainuun maisemissa. Virallisilla kelkkareiteillä ei ole lupaa ajaa valjakolla, joten liikuimme omilla reiteillä.

Päivällä liikkeelle ja auringonlaskussa takaisin.

Loppulomasta Mosku ja Inka käyttivät retkien tauot lepäillen. ”Tiedä minne tuo hullu akka taas vie, niin pitänee levätä kun voi.” Rauhoittuminen taukojen ajaksi onkin jo tuttua kaksikolle vaelluksilta.

VOIHAN LUMIPAAKUT TASSUISSA

Pitkän karvan takia Moskulla kertyy tassuihin lumipaakkuja vaihtelevilla pakkasasteilla. Ajan kanssa ne muuttuvat tosi koviksi jääpalloiksi ja alkavat sattumaan/häiritsemään juoksua. Tassukarvat pidetään Moskulla lyhyenä, mutta luotettavin keino on ollut meillä tossutus. Tassuihin voi myös laittaa rasvaa, mikä estää lumen tarttumisen. Useampia ollaan kokeiltu ja nämä Non-Stop Dogwear Long Distance Booties– tossut on havaittu kaikkein parhaimmiksi vetokäytössä talvisin, kun mennään lujaa. Taitavat olla käytössä myös suurimmalla osalla koirista, mitkä tarvitsevat tossuja talvisin valjakkotyöskentelyssä.

Tossuja tulee paketissa aina 4kpl. Tossu ei veny ja tossun leveys on annettu mitta. Tossun pitää olla leveämpi kuin tassu, koska tassu levenee kulkiessa. Valitse siis tossu, mikä on kooltaan suurempi kuin tassu.

Muista laittaa koiralle tossut oikein jalkaan. Varmista, että kiristys tulee tossun päälle eikä osittain jää ulkopuolelle. Pahimmassa tapauksessa ylijäävä reuna saattaa hiertää koiran ihoa. Onneksi tartuntapinta ja kiinnitys on tossuissa suuri, joten ne saa näppärästi laitettua oikein.

OIKEIN

VÄÄRIN

YSTÄVIEN KANSSA ULKOILUA

Ollaan nyt myös nähty enemmän ystäviä ulkoilun lomassa, koska lähikontakteja tulisi välttää muiden kanssa viruksen jyllätessä. Meille koirien kanssa päivittäiseen liikuttamiseen virus ei onneksi vaikuta juuri mitenkään, koska takapihalta pääsee suoraan metsään.

Välillä tekee hyvää työskennellä muidenkin kanssa. Inka pääsi valjakkoajolle Moskun veljen, Maxin, rinnalle.

Käytiin kävelylenkillä ja mukaan pääsi nuori kishu-poika. Kishu onkin harvinainen rotu, Suomessa niitä on alle 80 kpl. Jokaisessa porukassa on aina se yksi hieman…noh, ainakin kuvanottohetkellä omassa maailmassaan elävä tyyppi. Söpö pieni photobomb!

Aurinko lämmittää ja sulattaa lunta melkosta vauhtia.

Saman lenkin aikana kuljetaan lumessa ja liki lumettomassa maassa.

MAALISKUUN ILOISIA UUTISIA

Mosku juhli synttäreitään maaliskuussa ja mittariin napsahti 4-vuotta! Kolmannet synttärit täällä meidän kodissa. Moskuhan tuli meille 1,5-vuotiaana kodinvaihtajana. Meillä on tullut tavaksi antaa luu tai jokin muu herkku lahjaksi sekä oma kakku. Kynttilöitä ei tietenkään laiteta, mutta en ole kuullut valitusta, kun kynttilät on korvattu nakeilla. Inkakin sai kutsun juhliin ja oman annoksensa myös nakeilla höystettynä. Kummasti vaan en ehtinyt ottaa Inkasta yhtään kuva, neiti on nimittäin melkoisen nopea syöjä.

Mosku ja nakkikakku eli raakaruokaa nakkikynttilöillä. ”Voi saisko jo ottaa? Anna jo lupa…”

MOSKUN KOSIOMATKA

Moskulla oli tänä keväänä kevättä rinnassa vähän enemmän kuin aiemmin. Mosku nimittäin kävi kosiomatkalla yhden ihanan malamuuttitytön luona. Siitä alkoikin sitten jännitys ja odotus, onkohan siellä mahassa mitään?

Viimein se ultrapäivä koitti ja masussa olikin yksi jos toinenkin pieni rekikoiran alku!

Masu kasvaa ja kasvaa. Vielä pitäisi kuitenkin malttaa hetki odottaa ennen kuin pennut syntyvät.

Iskä koiralle kerrottiin syntyvistä pennuista. Ilme oli hivenen järkyttynyt. Niinkö siinä nyt kävi!

MEILLÄ JÄNNITETÄÄN NYT PENTUEEN SYNTYMÄÄ.  NIMITTÄIN, JOSKOS SIELTÄ SYNTYISI PIENEN PIENI TYTTÖPENTU…